Saunaritueel en de juiste volgorde

Saunaritueel en de juiste volgorde

Wat de Engelsen met thee hebben, hebben Scandinaviers met de sauna. Het sauna ritueel is eenvoudig en biedt pure ontspanning. Door de hitte openen je poriën en zweet het lichaam afvalstoffen uit. Daarnaast stimuleert de overgang van warmte naar kou de bloedcirculatie, essentieel voor een mooie teint en gezonde huid. Het is dus niet alleen een gezonde gewoonte, maar ook de basis voor een fantastische beautyroutine. Als je het maximale uit je saunabezoek wil halen dan is het belangrijk dat je de juiste 'routing' volgt.  

Uitkleden

Je bezoekt een sauna in principe naakt. Misschien is dat de eerste keer wat onwennig,  maar na een paar saunabaden valt dat helemaal weg.  Overigens, naakt ben je alleen in baden en cabines, tussen de baden door staat het je vrij een handdoek om te slaan of je badjas te dragen. Al je de kleedruimte verlaat trek je een badjas aan en neem je een handdoek mee om op te zitten. Het is ook handig om een boek en/of leesbril mee te nemen. Het mobieltje blijft in ieder geval achter in de locker want het is absoluut de bedoeling dat je relaxt! 

Warme douche met zeep

Begin met een bezoekje aan de toilet. Vervolgens neem je een warme douche waarbij je je helemaal met zeep wast. Deze hygiëne is belangrijk voor jezelf en andere badgasten. Droog jezelf goed af voor je de sauna ingaat. Een droge huid gaat immers sneller zweten. Na de douche kun je een warm voetenbad nemen.

In de sauna

De sauna is een houten constructie met verschillende niveaus en een kachel. De temperatuur varieert tussen de 85 en 100°C en er heerst  een lage luchtvochtigheid.  Hoe hoger je gaat liggen of zitten, hoe warmer. Het gebruik van een badlaken is verplicht: zo komt er geen zweet op het hout terecht, wat natuurlijk hygiënischer is. Ondanks het feit dat er natuurlijk flink gezweet wordt in de sauna hangt er geen zweetlucht.
Als je binnenkomt in de sauna kun je de zandloper omdraaien zodat je kunt zien hoe lang je in de sauna bent. De rust in de saunacabine moet bewaard worden, dus niet praten! Gemiddeld blijf je gedurende 10 tot 15 minuten in de sauna. Uiteraard kun je de sauna eerder verlaten, wanneer je vindt dat het voldoende geweest is of als je het er niet aangenaam vindt. Als je plat gelegen hebt, ga dan de laatste 2 minuten rechtop zitten, om plotseling duizeligheid te voorkomen.

Afkoelen

Na het verlaten van de sauna moet het verwarmde lichaam afkoelen en het hart terug op ritme komen. Ga even ergens rustig zitten. Koude doet je lichaam niets, want je komt immers uit de sauna. Zelfs in de winter is het heerlijk om na de sauna eens buiten te gaan wandelen. Hierdoor koelt de lucht in je longen ook langzaam af.
Daarna ga je afkoelen met koud water. Je kunt hiervoor het beste de slangen gebruiken en koelen in de richting van je  hart. Begin met de lichaamsuiteinden (voeten, handen) en ga dan verder met benen en armen en eindig met de romp. Pas daarna neem je een koude douche. Of je kiest voor de "valemmer", een emmer gevuld met koud fris water dat het lichaam terug op temperatuur brengt. De die-hards nemen een koud dompelbad. Eindig met een warm voetenbad voordat je naar de rustruimte gaat om je lichaam weer een beetje op temperatuur te brengen.

Rust

Het lichaam kan nu wat rust gebruiken. Hiervoor kun je in de rustruimte gaan zitten (met badjas aan) waar je wat kunt lezen. Het lichaam heeft minstens 15 minuten nodig om terug op adem te komen. Eventueel kan je ondertussen een drankje nuttigen, want het lichaam heeft aanzienlijk veel vocht verloren. 

Herhalen

De meeste saunabezoekers zullen meer dan één keer in de saunacabine gaan. Je kan deze warmte-koude baden opnieuw herhalen zolang het goed aanvoelt. De regel is simpel: nooit eindigen met een warm gedeelte van de cyclus.