Stop nagelbijten: 10 tips

Stop nagelbijten: 10 tips

Het goede nieuws: je bent niet de enige die op de nagels bijt. Volgens onderzoeken zijn er in Nederland 2 miljoen nagelbijters! Vaak uit verveling, maar het kan ook zijn dat men met nagelbijten begint door spanning, stress of frustratie. Nagelbijten wordt gezien als een niet zo frisse gewoonte, dus proberen veel bijtertjes te stoppen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is in de praktijk erg lastig erg om deze gewoonte af te leren want korte en rafelige nagels wil je verder kapot maken. Maar als ze eenmaal mooi zijn, zul je merken dat je dat zo wilt houden. Wij willen je graag helpen om van het bijten af te komen. We beginnen met de gevolgen van nagelbijten. Lees en huiver...

Gevolgen van nagelbijten:
• ingegroeide/scheefgegroeide nagels
• zware eeltvorming
• reukvorming door teveel contact met speeksel
• wondjes rond je nagels, dus kans op infectie
• gebitsslijtage door teveel kracht zetten

Dat je nagels er door bijten niet mooier op worden is goed zichtbaar en bekend. Maar ben je nu ook overtuigd dat nagelbijten echt niet gezond is? Dan volgen nu onze 'Ont-bijt' tips:
• Anti nagelbijt vloeistof op je vingertoppen geeft een bittere smaak die blijft hangen. 
• Zorg bij aandrang voor een alternatief, bijvoorbeeld een stressbal, of ga breien.
• Beplak binnenshuis je vingertoppen met pleisters of stickers, of draag handschoenen. 
• Sociale controle: Vertel aan je partner en vrienden dat je wilt stoppen met nagelbijten. 
• Hou een nagelvijltje bij je. Ruwe randjes en oneffenheden kun je dan vijlen in plaats van ze af te bijten.
• Lak je nagels! Dan laat je het bijten misschien wel, want afgekloven nagellak is echt geen gezicht. 
• Zwarte nagellak. Dat klinkt gek, maar dan zie je jouw nagels niet meer en wordt je bijtneiging kleiner.
• Hou je mond aan het werk; neem kauwgom of een pepermuntje, of knabbel op een wortel. 
• Houd je nagels kort en vijl ze glad. Dat voorkomt scheuren en barstjes en zo valt er minder te bijten.
• Motiveer jezelf door 'voor'- en 'na'-foto's van je nagels te nemen en bekijk die geregeld.

Als je eenmaal bent gestopt, vijl dan zo veel mogelijk oneffenheden weg met een nagelvijl. Duw na het douchen voorzichtig je nagelriemen terug, zodat je de 'halve maantjes' weer ziet. Je nagels lijken dan langer. Breng wat doorzichtige nagellak aan. Hoe mooier je nagels er uit zien, des te minder zin je hebt om ze weer aan te vallen.  Volg een cursus nagelstyling om ze professioneel te verzorgen en mooi te lakken.  Blijf alert en geef je nare gewoonte geen kans om terug te komen. Nagels horen aan je vingers, niet in je mond.